Τετάρτη 22 Ιουνίου 2022

" ήχος και έκφραση στη σκηνή 2021" - πολιτιστικό σχολικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων

    Το σχολικό έτος 2021-2022, στα πλαίσια των σχολικών προγραμμάτων δραστηριοτήτων, εγκρίθηκε με την υπ.αρ.πρωτ.: Φ.Σχ.Δρ./ΔΠΕ8664/22-12-2021 απόφαση της Δ.Π.Ε Ρεθύμνης και υλοποιήθηκε στο σχολείο μας το πρόγραμμα με τίτλο "ήχος και έκφραση στη σκηνή 2021" με τους εκπαιδευτικούς κ. Μάρκου Βασιλική της μουσικής, κ. Ντάβαρη Βασιλική της θεατρικής αγωγής και συντονιστή τον κ. Μπενάκη Ανδρέα
    Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 20 μαθητές και μαθήτριες από το Δ1 και Στ1 του σχολείου μας. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί συνέχεια των πανομοιότυπων προγραμμάτων των 2 προηγούμενων σχολικών ετών που λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων δεν αναπτύχθηκαν σε όλη τους την έκταση και τον σχεδιασμό τους. Η διάρκεια του ήταν 6 μήνες, με εβδομαδιαία ενασχόληση 2 45΄λεπτά, ένα με θέμα την μουσική και ένα με θέμα την θεατρική αγωγή. Τον τελευταίο μήνα του προγράμματος η εβδομαδιαία ενασχόληση ήταν 3 φορές/βδομάδα από 90΄λεπτά/φορά με μουσική και θέατρο και είχε ως αποτέλεσμα την μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο: ΚΩΜΩ...ΔΥΣΣΕΙΑ.
    Τους δύο πρώτους μήνες τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες της μουσικής και του θεάτρου, όπως ο ρυθμός, το τονικό ύψος, η ένταση, η ταχύτητα, έκφρασης, ο λόγος με ασκήσεις γνωριμίας, ομαδοποίησης και συνεργασίας μέσα από μουσικινητικά παιχνίδια. Ενθαρρύνθηκε ο φωνητικός αυτοσχεδιασμός, ο ρυθμικός αυτοσχεδιασμός με όργανο το σώμα (body percussion), η σύνθεση μικρών μουσικών κομματιών σε μικρές ομάδες, η παρουσίαση μικρών έργων στην σκηνή κ.ά
    Οι επόμενοι 2 μήνες αφιερώθηκαν στην διδασκαλία τραγουδιού και μουσικών οργάνων. Η γνώση στο τομέα της μουσικής, αποκτήθηκε μέσα από παιχνίδια και παίζοντας οι μαθητές/τριες μουσικά όργανα όπως μεταλλόφωνα, ξυλόφωνα, τύμπανα κ.τ.λ σε μικρή ορχήστρα. Η γνώση στο τομέα της Θεατρικής αγωγής, αποκτήθηκε μέσα από διαδικασίες θεατρικών αυτοσχεδιασμών με στόχο την αυτοέκφραση και την αυτογνωσία, την παρωδία, την Commedia dell’ arte, το μαύρο θέατρο και το αρχαίο ελληνικό θέατρο. 
    Τελικός στόχος αυτού του προγράμματος ήταν η δημιουργία μιας μουσικοθεατρικής παράστασης, της ΚΩΜΩ...ΔΥΣΣΕΙΑΣ όπου για 2 μήνες όλοι οι συντελεστές του προγράμματος δούλεψαν για αυτήν. Η παράσταση παρουσιάστηκε στο αμφιθέατρο του σχολείου σε όλους τους μαθητές/τριες και επίσης αποτέλεσε το κεντρικό θέμα της τελετής αποφοίτησης της Στ΄ τάξης του σχολείου μας που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022 και ώρα 19:30 στο Σπίτι του Πολιτισμού του Δήμου Ρεθύμνης. Η παράσταση περιλάμβανε τραγούδια τα οποία τραγούδησαν ζωντανά τα ίδια παιδιά συνοδεύοντας τα με μουσικά όργανα και θέατρο. Μουσικά όργανα έπαιξαν ο εκπ/κός του σχολείου μας Κιοσσές Ευάγγελος, ακορντεόν και η Μουντουφάρη Αφροδίτη, κιθάρα. Τα σκηνικά της παράστασης δημιούργησε και επιμελήθηκε η εικαστικός του σχολείου μας κ. Σερδάκη Αιμιλία.
    Αν αναστοχαστούμε όλη αυτή την περίοδο, θεωρούμε πολύ σημαντικούς τους δύο πρώτους μήνες του προγράμματος όπου αναπτύχθηκαν ασκήσεις ομαδοποίησης και συνεργασίας. Τα παιδιά κατάλαβαν την αξία της συνεργασίας και έγιναν  ομάδα τόσο μεταξύ τους όσο και με τους εκπαιδευτικούς του προγράμματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κυλήσει ομαλά και συνεργατικά η περίοδο της ενασχόλησης όλων με το πρόγραμμα και μια άρτια παρουσίαση στο τέλος όπου τόσο οι πρωταγωνιστές όσο και οι θεατές ευχαριστήθηκαν και  ενθουσιάστηκαν.
    Επίσης στα πλαίσια του προγράμματος έγιναν και δύο εκπαιδευτικές επισκέψεις με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών. Τα παιδιά επισκέφτηκαν δύο θέατρα (θεατρικό περίπλους, αντίβαρο) και παρακολούθησαν δύο θεατρικές παραστάσεις. Έγινε συνεργασία με δύο εξωτερικούς συνεργάτες, την Αμάντα Γεραρχάκη και τον Μιχάλη Βόλακα όπου παρουσίασαν στα παιδιά μουσικοθεατρικά και εικαστικά δρώμενα με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τρων στις τέχνες. 
    Ενδεικτικά σας παρουσιάζουμε τα παιχνίδια που υλοποιήθηκαν στην ομάδα και συντέλεσαν να ανάπτυξη της δυναμικής της: 
  • Παιχνίδι ομαδοποίησης με τίτλο ΄΄σώζομαι στην αγκαλιά σου΄΄. Το παιχνίδι είναι κυνηγητό μόνο που για να σωθείς και να μην σε πιάσει αυτός που κυνηγάει πρέπει να βρεις κάποιον και να τον αγκαλιάσεις σφιχτά. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι όταν βλέπεις ότι κάποιος άλλος από την ομάδα σου κινδυνεύει να τρέξεις και να τον αγκαλιάσεις εσύ σφιχτά για να τον σώσεις.
  • Παιχνίδι συνεργασίας και εμπιστοσύνης με τίτλο ''Οδήγησέ με΄΄. Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια. Το ένα από τα δύο κλείνει τα μάτια με μαντήλι και δε βλέπει τίποτα. Το άλλο του πιάνει το χέρι και το καθοδηγεί όπου θέλει. Το παιδί με τα κλειστά μάτια αισθάνεται εμπιστοσύνη και αφήνεται στην καθοδήγηση του ζευγαριού του.
  • Παιχνίδι εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τίτλο ΄΄Πέσε με ασφάλεια΄΄. Όλα τα παιδιά της ομάδας κάνουν στενό κύκλο απλώνοντας μπροστά τα χέρια τους έτσι ώστε να σχηματίζεται κάτι σαν στρογγυλό χαλί. Δεν αφήνουν πουθενά κενό, ο κύκλος είναι γεμάτος χέρια τα οποία, όσα μπορούν, πιάνονται μεταξύ τους. Ένα παιδί από την ομάδα ανεβαίνει σε μια καρέκλα και με την πλάτη αφήνεται να πέσει στο κέντρο του κύκλου έχοντας εμπιστοσύνη ότι θα τον σώσει η ομάδα του.
  • Παιχνίδι ομαδοποίησης, συνεργασίας, εμπιστοσύνης ΄΄Λύκος-Πρόβατο΄΄. Τα παιδιά κάνουν κύκλο πιάνοντας το ένα το άλλο, πλέκοντας τα χέρια και τους αγκώνες τους έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας στενός και δυνατός κύκλος. Ένα από τα παιδιά βγαίνει από τον κύκλο και γίνεται λύκος. Ένα από τα παιδιά που είναι στον κύκλο γίνεται πρόβατο. Ο λύκος κυνηγάει γύρω γύρω το πρόβατο προσπαθώντας να το πιάσει. Η ομάδα γυρνάει γύρω γύρω προσπαθώντας να προστατέψει το μέλος της δηλαδή το πρόβατο που κινδυνεύει.
  • Παιχνίδι ομαδοποίησης και συνεργασίας με τίτλο ''μαριονέτα''. Ένα παιδί γίνεται κουκλοπαίκτης και όλοι οι άλλοι είναι οι μαριονέτες του. Ο κουκλοπαίκτης κουνάει τα σχοινιά και οι μαριονέτες κουνιούνται.
  • Παιχνίδι συνεργασίας ''Καθρέφτες''. Ένα παιδί ορίζεται άνθρωπος και το άλλο το είδωλό του στον καθρέφτη. Το είδωλο κάνει ότι και ο άνθρωπος από την ανάποδη πλευρά.
Πατώντας εδώ μπορείτε να δείτε την παράσταση.




 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου